W obecnych czasach działania marketingowe obejmują bardzo zróżnicowane strategie, wśród których można wymienić na przykład strategię 4P oraz 4C. Warto dowiedzieć się na ich temat nieco więcej.
Marketing 4P
Wśród różnych strategii marketingowych można wskazać między innymi marketing 4P. Składa się on z pewnych podstawowych pojęć: produkt, cena, dystrybucja oraz promocja. To właśnie na tych obszarach powinna opierać się każda realizowana kampania marketingowa. Reklamowany produkt powinien spełniać najwyższe parametry jakościowe. Optymalny powinien być także stosunek ceny do jakości produktu, ponieważ cena stanowi jeden z konkurencyjnych na rynku czynników. Oprócz tego podczas prowadzenia kampanii marketingowej 4P zwraca się uwagę na wykorzystane rozwiązania logistyczne oraz dostępne kanały dystrybucji, ale także zastosowane rodzaje akcji promocyjnych.
Rozszerzony marketing 4P
Wraz z upływem czasu uznano, że marketing 4P powinien być rozszerzony o dodatkowe aspekty. Dlatego też jego koncepcja została rozszerzona o kolejne punkty. Wśród nich można wymienić ludzi, proces, a także świadectwo materialne. Ludzie mają bardzo duży wpływ na cały proces sprzedaży, dlatego zaczęto na nich zwracać uwagę w toku realizacji działań. Oprócz tego duże znaczenie mają ujednolicone procesy, które powinny być realizowane w przedsiębiorstwie krok po kroku. Nacisk zaczął być kładziony także na świadectwa materialne, czyli wszelkiego rodzaju elementy identyfikacji wizualnej danego przedsiębiorstwa, takie jak na przykład wygląd budynku firmy oraz jego lokalizacja.
Marketing 4C
Marketing 4P miał dość solidne podstawy, jednak wraz z upływem czasu przestał być tak efektywny jak wcześniej oczekiwano. Rynek sprzedaży produktów oraz usług przez wiele lat dynamicznie się zmieniał i zaczął się skupiać na potrzebach klientów oraz ich indywidualnych preferencjach zakupowych. Odpowiedzią na taki stan rzeczy było powstanie nowej koncepcji, czyli marketingu 4C. Marketing 4C obejmuje takie aspekty jak:
– oczekiwania konsumentów,
– wydatkowane koszty,
– wygoda zakupu,
– odpowiednia komunikacja.
Koncepcja ta jest nieco zbliżona do poprzedniej wersji, jednak większy nacisk jest w niej kładziony na potrzeby klientów, a także ich zadowolenie ze zrealizowanych usług oraz zakupionych produktów.
Istotne aspekty marketingu 4C
Marketing 4C obejmuje dość istotne aspekty działania realizowanych kampanii promocyjnych. W tym przypadku elementy marketingu mix kształtują się następująco:
– odpowiadanie na potrzeby konsumentów, które wcześniej zostały zbadane oraz określone,
– wysokiej jakości produkty mogą mieć wyższe ceny, jednak powinny być one dostosowane do możliwości finansowych klientów,
– zakupy realizowane przez klienta powinny być wygodne, a więc przedsiębiorca powinien zapewniać łatwy dostęp do oferowanych produktów,
– w komunikacji z klientem istotną rolę odgrywa bezpośredni kontakt, a także zachęta do działania.
Marketing 4C uwzględnia teorię marketingu 4P, jednak w znaczący sposób ją także uzupełnia. Dzięki temu możliwe jest skuteczniejsze budowanie kampanii marketingowych w danym przedsiębiorstwie.